Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vinyasa jóga

Lekce vinjása jógy lze chápat jako dynamické plynutí mezi pozicemi s dechem udždžají. Tento dech, kdy dýcháme skrze staženou hlasivkovou štěrbinu, je lehce slyšitelný, a zajišťuje naši koncentraci během cvičení. Dech řídí náš pohyb a tak ve chvíli, kdy spojíme dech a tělo, nemá naše mysl šanci zabírat se něčím jiným než právě přítomným okamžikem tady a teď.

Smyslem vinyasa jógy je pročištění těla (zbavit ho nečistot, toxinu, usazenin a přebytečného tuku), protáhnout a posílit souměrně, aby zůstávalo funkční. Pravidelným cvičením tedy naše tělo zpevní a získá ztracenou pružnost. Avšak nejenom naše tělo je čištěno. Tím, že naše mysl je spoutána k dechu, prohlubuje tak koncentraci v dané pozici.

Je hezké jít na jógu se záměrem zklidnění se, naučení se meditovat či dokonce dosáhnout samádhí (osvícení)….

Ve vinjása józe vycházíme z Pataňdžaliho osmistupňové stezky. Patří sem eticko-morální kodexy Jamy a Nijamy, ásany (pozice), pranájama (kontrola dechu), pratjahára (stažení smyslů), dhárana (koncentrace), dhjána (meditace) a samotné samádhí (osvícení). Vidíme tedy, že ásany se nacházejí na začátku této stezky. Podle mudrce Pataňdžaliho je potřeba nejdříve dostat pod kontrolu tělo a teprve pak můžeme dostat pod kontrolu smysly a v důsledku i svoji mysl. Věřte, že stavu meditace nedosáhneme tím, že budeme hodiny trávit v sedu zkříženém a čekat, že se něco změní (po 5ti minutách už stejně nebudete vnímat nic, než bolest zad, kyčlí, celého těla J))

Využijme tedy přístupu, který je pro mnohé z nás daleko srozumitelnější. Pracujme skrze fyzické tělo k tomu, abychom se dostali ke své duši, k samé podstatě svého bytí a uvědomění si vyššího  /univerzálního) rozměru svého „Já“.

Je možné, že někdo chce pouze zlepšovat svoji fyzickou schránku, někdo touží po klidu a uvolnění. Každý má možnost najít svou cestu a současně nechat prostor druhým, jít jejich cestou. Jsme různí a přístupy lektorů jsou také různé. Vyberte si proto lekci/lektora, který Vám bude nejlépe vyhovovat.